وبلاگ یک مهندس

اشتراک مطالب علمی

وبلاگ یک مهندس

اشتراک مطالب علمی

سلام ، یک مهندس هستم و اینجا میخوام اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون بگذارم

کلمات کلیدی
shaigan feng shuitaxi fare calculatordowndetector

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فنگ شویی چیست؟

اگر احساس می کنید انرژی در خانه شما کهنه یا راکد شده است، ممکن است به فکر راه هایی برای تغییر آن باشید. خوشبختانه هنر باستانی فنگ شویی وجود دارد. فضای خود را می توانید با این هنر چیدمان، سازماندهی کنید و عناصر را در نقاط خاصی قرار دهید تا تعادل "انرژی" در فضا برقرار شود.

 

دکوراسیون و چیدمان با فنگ شویی


رویکرد ما به دکوراسیون داخلی، چه برای خانه‌ها یا مغازه‌ها، هتل‌ها، بارها یا رستوران‌های خود، اغلب می‌تواند ارزش‌های یک جامعه را آشکار کند و به این ترتیب، هر فرهنگی سبک خاص خود را ایجاد می‌کند که اصول و ایده‌آل‌های خود را در بر می‌گیرد.
یکی از قدیمی‌ترین فلسفه‌های دکوراسیون، فنگ شویی است، یک رویکرد باستانی که همه چیز در مورد ایجاد هماهنگی کامل بین انسان و محیط اطراف است . برای دستیابی به این هدف، هر فضا حول یک سری ملاحظات طراحی می‌شود و ساختمان‌ها و اشیاء درون آن‌ها برای ایجاد جریان و انرژی مناسب چیده می‌شوند.
هدف اصلی فنگ شویی جلوگیری از تجمع انرژی منفی و تحریک جریان انرژی مثبت در سراسر یک فضا است . این محیط‌های هماهنگ رفاه عمومی ساکنان یک ساختمان را تقویت می‌کند 
در این مقاله از فنگ شویی شایگان، نحوه اعمال فنگ شویی در خانه های خود را با نگاهی دقیق تر به نشیمن، آشپزخانه، ورودی، اتاق خواب و حمام بررسی می کنیم. با این حال، قبل از انجام این کار، کمی عمیق تر به معنای فنگ شویی می پردازیم.

 

 

 

 

فنگ شویی چیست

 

معنی لغوی فنگ شویی

 

ترجمه تحت اللفظی عبارت "باد (فنگ) و آب (شوی)" است. هر دوی این عناصر در فرهنگ چینی با سلامتی مرتبط هستند. در این زمینه باد و آب حرکت بی پایان و بی حد چی را تداعی می کند. در واقع اساس فنگ شویی دیدگاهی است که فلسفه و فنون باستانی چین به جهان دارد. 

فنگ شویی ( feng shui)، که گاهی ژئومانسی چینی نیز نامیده می شود ، یک عمل سنتی چینی باستانی است که از نیروهای انرژی برای هماهنگ کردن افراد با محیط اطرافشان استفاده می کند. اصطلاح فنگ شویی در لغت به معنای "باد-آب" (یعنی سیال) است. به طور گسترده تر، فنگ شویی شامل ابعاد نجومی، نجومی، معماری، کیهانی، جغرافیایی و توپوگرافی است. 
معنی فنگ شویی را می توان به کلمات چینی "فنگ" به معنای باد و "شوی" به معنای آب تقسیم کرد. این مفهوم برگرفته از یک شعر باستانی است که از ارتباط و جریان زندگی انسان با محیط اطراف خود صحبت می کند.

 

فنگ شویی چیست

 

 

فنگ شویی چیست؟


از نظر تاریخی ، فنگ شویی برای جهت‌دهی ساختمان‌ها و سازه‌های معنوی مهم مانند مقبره‌ها، و همچنین خانه‌ها و سازه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک محقق می نویسد که در جوامع غربی معاصر، "استفاده از فنگ شویی منحصرا برای برای تقویت سلامتی و ثروت، محدود شده است. این امر به طور فزاینده ای از طریق "مشاوران فنگ شویی" و معماران ، قابل مشاهده است. 
در پی بحران آب و هوا ، فنگ شویی برای کمک های احتمالی به فلسفه اکولوژیکی مورد توجه آکادمیک قرار می گیرد. برخی از دانشگاهیان عمل مدرن فنگ شویی را به عنوان یک سنت فرهنگی و یک هنر می دانند و به استفاده عملکردی آن به عنوان ابزاری برای توسعه بناها، بسیج اجتماعی و حل مشکلات اشاره می کنند. 
فنگ شویی ، همچنین به عنوان ژئومانسی چینی شناخته می شود ، یک روش چینی باستانی برای جهت دهی مکان های مهم، ساختمان ها و فضاها و اشیاء درون آنها در هماهنگی با جریان چی . چی ("نفس" یا "نفس اژدها") نیروی حیاتی است که با پرانا در فرهنگ هندی قابل مقایسه است . فنگ شویی ریشه در مفهوم دائوئیستی (تائوئیست) انرژی های مکمل ین یانگ و نظریه پنج عنصر اساسی در جهان: آب، چوب، آتش، زمین و فلز دارد. در فرهنگ آسیایی، تائو به معنای "راه" است. تائوئیسم راه طبیعت است، و تمام قوانین اساسی فنگ شویی منعکس کننده طبیعت است.
فنگ شویی هنر قرار دادن و چیدمان اشیا برای تسهیل جریان آزاد "چی" است، انرژی ای که بر تمام جنبه های زندگی تاثیر می گذارد. 
فنگ شویی با اطمینان از هماهنگی شما با محیط خود، جنبه های مختلف زندگی شما را با ورود انرژی به خانه تقویت می کند. برای رسیدن به این هدف، قوانین فنگ شویی با پنج عنصر و  نقشه باگوا کار می کنند. این ابزارها قرار دادن مبلمان و وسایل دکوری را در خانه شما راهنمایی می کنند.

در فرهنگ چین، فنگ شویی یک سازمان قانونمند در نظر گرفته می‌شود که نظم و جهات فضایی (مکانی) را در رابطه با جریان انرژی، کنترل می‌کند. فنگ شویی یکی از پنج هنر متافیزیک چینی است که به عنوان علم هوش و فراست طبقه بندی شده است. به عنوان نتیجه گیری، فنگشویی ترکیبی از هنر و علم است. بهره بردن از تمرین‌های فنگ شویی، شما را در استفاده از نیروهای نامرئی موجود در طبیعت، بهره‌مند می‌سازد و جریان‌ساز حرکت در مسیر طبیعی جهان برای شما خواهد بود.

 

 

 

فنگ شویی چیست؟

 

اصل یین و یانگ


از دیدگاه فرهنگ چین باستان و فلسفه تائو، در همه پدیده ‌ها و اشیاء غیر ایستا، در جهان هستی، دو اصل متضاد ولی مکمل وجود دارد. اصل یین و یانگ نشان دهنده قطب‌های مخالف و تضادهای جهان هستند. یین و یانگ مفهوم خوب یا بد ندارند بلکه بخشی از چرخه هستی هستند. وقتی تعادل و احساس خوب به وجود می‌آید که تعادل بین یین و یانگ برقرار باشد. نقطه‌های متضادی که داخل شکل یین و یانگ دیده می‌شود، به این مفهوم است که یین وقتی به حداکثر خودش برسد و می‌خواهد تمام شود، در درونش یانگ را دارد. همچنین وقتی که یانگ می‌خواهد به حداکثر خود برسد، در درونش یین را دارد. یعنی وقتی یکی تمام می‌شود، دیگری در درونش رشد می‌کند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. یین در لغت به معنای سمت سایه گرفته تپه است و یانگ سمت آفتاب‌ رو است. یین یانگ کاملاً به هم وابسته‌اند و هیچ‌ کدام بدون دیگری نمی‌توانند وجود داشته باشند. مثلاً نور بدون تاریکی معنایی ندارد.

 

 

فنگ شویی چیست

 

موقعیت فرماندهی  (command position)


به عبارت ساده، موقعیت فرماندهی، نقطه‌ای از اتاق است که از درِ اتاق دورترین فاصله را دارد و با آن در یک راستا نیست. موقعیت فرماندهی محلی است که در موقعیتی زاویه‌دار با در قرار دارد. این موقعیت جایی میباشد که می‌خواهید بیشتر وقت خود را هنگامی که در آن اتاق هستید آنجا سپری کنید. در حالت ایده آل، شما باید از این نقطه یک دید واضح به در داشته باشید. همچنین مناسب ترین مکان برای قرار دادن نماد های فنگ شویی مثل عود و یا مجسمه بودا، موقعیت فرماندهی هر اتاقی میباشد.

 

 

فنگ شویی

 

 

باگوا نقشه انرژی فنگ شویی


کلمه چینی “bagua” به معنی “هشت منطقه” است. «باگوا» یک نقشه انرژی باستانی و شرقی است که از طریق سمبل‌ها و نشانه‌های مختلفی سعی دارد چگونگی حرکت انرژی را در خانه نشان داده و رابطه شما با خانه و محل زندگی‌تان را بهبود بخشد. خانه‌های شما لایه‌ای از وجود و یا به عبارتی بازتاب چگونگی زندگی شما در گذشته هستند. به عبارتی خانه شما نشان می‌دهد در بخش‌های مختلف زندگی شما چه اتفاقاتی افتاده و یا در آینده بر شما چه خواهد گذشت. شما ابتدا با استفاده از اصول فنگ‌شویی خواهید فهمید که از زندگی چه می‌خواهید، به دنبال چه چیزی بوده‌اید و سپس با تغییر چیدمان در وسایل خانه خود به سوی زندگی بهتری حرکت خواهید کرد.

 

 

فنگ شویی چیست

 

 

 نقشه باگوا


باگوا نقشه انرژی فنگ شویی است که باید بر روی نقشه مورد نظرتان (خانه، محل کار، یک اتاق و یا حتی یک میز کار) منطبق شود. روش‌های مختلفی برای اجرای فنگ شویی وجود دارد که در همه آنها از نقشه باگوا استفاده می‌شود. اما ممکن است باگوا را به روش‌های مختلف اعمال کنند. مثلا برخی جهت آن را با معیار درب ورودی تطبیق می‌دهند و برخی بر اساس جهت قطب نما عمل می‌کنند. هر یک از این هشت حوزه با بخشی از زندگی در ارتباط است و دارای اشکال، رنگ‌ها، فصول، تعداد و عناصر زمینی متناظری می‌باشد. مرکز باگوا (منظقه نهم)، به خودتان اختصاص دارد که نمایانگر سلامتی و وجود شماست. در ادامه با مناظق نقشه باگوا بیشتر آشنا میشوید.

 

 

فنگ شویی چیست

خانواده  و اجتماع  (Zhen)
نماینده: خانواده، شروع جدید
شکل: ستونی، مستطیلی
رنگ‌ها: سبز، آبی، تیز
فصل: بهار
شماره: 4
عنصر: چوب یانگ


دارایی و ثروت  (Xun)
نماینده: ثروت، فراوانی، رفاه
شکل: ستونی، مستطیلی
رنگ‌ها: بنفش
فصل: بهار
شماره: 5
عنصر: چوب یین


سلامتی  (Tai Qi)

نماینده: بهداشت و سلامت کلی
شکل: صاف، مربع
رنگ‌ها: قهوه‌ای، نارنجی، زرد
فصل: انتقال بین فصول
شماره: 5
عنصر: زمین


دوستان و افراد مفید  (Qian)
نماینده: افراد مفید، خیرین، سفر
شکل: دایره‌ای، کروی
رنگ‌ها: خاکستری، متالیک
فصل: پاییز
شماره: 6
عنصر: فلز یانگ


خلاقیت و کودکان  (Dui)
نماینده: فرزندان، خلاقیت، ارتباطات آینده
شکل: دایره‌ای، کروی
رنگ‌ها: سفید، فلزی
فصل: پاییز
شماره: 7
عنصر: فلز یین


دانش  (Gen)
نماینده: دانش، تزکیه نفس، مهارت
شکل: صاف، مربع
رنگ‌ها: آبی تیره
فصل: انتقال بین فصول
شماره: 8
عنصر: زمین یانگ


شهرت  (Li)
نماینده: شهرت، اشتیاق، دیده شدن
شکل: مثلث، نوک‌تیز
رنگ‌ها: قرمز
فصل: تابستان
شماره: 9
عنصر: آتش


شغل و راه زندگی  (Kan)
نماینده: شغل، مسیر زندگی
شکل: مواج، انحنا دار
رنگ‌ها: مشکی
فصل: زمستان
شماره: 1
عنصر: آب


رابطه و همکاری  (Kun)
نماینده: مشارکت، ازدواج، مراقبت از خود
شکل: صاف، مربع
رنگ‌ها: صورتی
فصل: انتقال بین فصول
شماره: 2
عنصر: زمین یین

 

 

عناصر پنجگانه فنگ شویی

 

 

فنگ شویی چیست

 

پنج عنصر اصلی فنگ شویی

 
عناصر پنجگانه فنگ شویی از مباحث بنیادین علم فنگ شویی است. کارشناسان علم فنگ شویی عقیده دارند، دنیای ما از پنج عنصر اصلی تشکیل شده است که بر اساس فصل های طبیعت، روز، ماه و سال تعیین شده اند. این عناصر فنگ شویی عبارتند از؛ آب، آتش، فلز، چوب و خاک. این عناصر نمایانگر رنگ های خاص، اشکال و جهت های خاص فنگ شویی خود هستند. این عنصر ها بسته به اینکه در چه جهتی و بنا به چه هدفی، فعال یا تضعیف میشوند. در ادامه با مشخصات عناصر پنجگانه فنگ شویی آشنا خواهید شد.

 

عنصر زمین
کیفیت: زمینی، خودمراقبتی، پایدار
شکل: صاف، مربع
رنگ‌ها: قهوه‌ای، نارنجی، زرد
فصل: انتقال بین فصول
زمینه ها: سلامتی، دانش، مشارکت
عنصر فلز
کیفیت: کارآمد، دقیق، زیبایی
شکل: دایره‌ای، کروی
رنگ‌ها: سفید، فلزی
فصل: پاییز
مناطق: افراد مفید، کودکان

 

عنصر آب
کیفیت: رو به پایین، روان، متحرک
شکل: مواج، انحنا دار
رنگ‌ها: مشکی
فصل: زمستان
منطقه: حرفه و راه زندگی

عنصر چوب
کیفیت: گسترده، نشاط، رو به بالا
شکل: ستونی، مستطیلی
رنگ‌ها: سبز، آبی
فصل: بهار
مناطق: خانواده و ثروت

دکوراسیون چوبی در فنگ شویی خانه
استفاده از چوب در دکوراسیون خانه، باعث کلاسیک شدن چیدمان منزل میشود. همچنین استفاده از عناصر طبیعت، باعث ایجاد محیطی صمیمی و ایجاد حس آرامش در فضا میشود. لزومی ندارد که تمام دکوراسیون خانه شما، از چوب باشد. چند وسیله یا ظرف چوبی تاثیر خود را در فنگ شویی خانه میگذارد. به عنوان مثال شما میتوانید از نماد های فنگ شویی چوبی مانند انواع مجسمه، عود سوز چوبی و … استفاده کنید. برخی از نماد های فنگ شویی مانند کاسه تبتی نیز دارای عنصر چوب میباشند. اگر میخواهید انرژی منفی را از خانه خود دور کنید، پیشنهاد میکنیم حتماً از کاسه تبتی استفاده کنید.

 

عنصر آتش
کیفیت: شور، روشنایی، درخشان
شکل: مثلث، نوک‌تیز
رنگ‌ها: قرمز
فصل: تابستان
منطقه: شهرت

 

قطب نمای فنگ شویی

قطب نمای فنگ شویی تقریباً شبیه به یک قطب نمای معمولی است. این قطب نما اساساً با ویژگی‌های قطب نمای مغناطیسی مورد استفاده در زندگی روزمره اختراع شده است تا موقعیت قرار گیری اشیا و حتی خود ساختمان را به درستی تعیین کند. به این قطب نما لو – پِن می گویند. لو به معنی “همه چیز” و پن به معنی “کاسه” است. گذشتگان بر این باور بودند که همه‌ اسرار هستی، در این قطب نما نهفته و با آن می‌توان به ناشناخته‌ها دست یافت. این قطب نما برای تعیین جهت درست به‌کارگیری لوازم و همچنین محل صحیح چیدمان آن‌ها در خانه استفاده می‌شود.

نکته: به منظور به‌کارگیری اصول فنگ شویی در محیط نیازی به داشتن این قطب نما نیست، بلکه کافیست با یک تعیین جهت مغناطیسی که با آهنربای معمولی نیز امکان پذیر است، همه چیز را سر جای خود قرار دهید. اما اگر تصمیم گرفته‌اید که در این موضوع عمیقاً وارد شوید، وجود قطب نمای مذکور بینش پیچیده‌ای برای شما فراهم خواهد کرد.

 

فواید و خواص فنگ شویی

اصولاً نظم در هر چیزی بسیار مفید است و تاثیر زیادی در زندگی انسان میگذارد. فنگ شویی نیز نوعی نظم در چیدمان خانه و اتاق است. در ادامه برخی از فواید و خواص فنگ شویی را بررسی میکنیم.

 

1- محیط پیرامون ما تاثیر شایانی روی افکار و ذهنیت ما میگذارند. رعایت اصول چیدمان و فنگ شویی، باعث ایجاد نظم در اطراف ما و در نتیجه باعث ایجاد آرامش و آسایش انسان میشود.

2- فنگ شویی باهث کاهش استرس و به هم ریختگی ذهن انسان میشود.

3- نظم و فنگ شویی باعث افزایش خلاقیت در انسان میشود.

4- رعایت اصول اولیه فنگ شویی در خانه و محل کار، باعث موفقیت و افزایش ثروت شما میشود.

5- سلامت جسم و روان انسان یکی دیگر از خواص فنگ شویی میباشد.

و …

 

 

کلام آخر

حالا که با اصول فنگ شویی آشنا شدید و فواید فنگ شویی را شناختید، به نظر شما رعایت فنگ شویی در زندگی واجب است یا خیر؟ به نظر شما فنگ شویی چه تاثیرات مثبت دیگری در زندگی انسان دارد؟ به نظر شما آیا رعایت فنگ شویی تاثیرات منفی هم دارد؟ شما میتوانید پاسخ ها و نظرات خود را در بخش نظرات کاربران، برای ما بنویسید. همچنین اگر سوالی در مورد فنگ شویی و اصول چیدمان خانه دارید، میتوانید در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید.

  • مجید