وبلاگ یک مهندس

اشتراک مطالب علمی

وبلاگ یک مهندس

اشتراک مطالب علمی

سلام ، یک مهندس هستم و اینجا میخوام اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون بگذارم

کلمات کلیدی
shaigan feng shuitaxi fare calculatordowndetector
  • ۰
  • ۰

انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی و تجهیزات کمکی قابل ساخت در شرکت صنایع آذرآب

انواع دیگ بخار
انتخاب نوع بویلر
            بویلرهای لوله آبی یکی از تولیدات اصلی شرکت صنایع آذرآب بوده و یکی از بزرگترین سازندگان بویلر در خاورمیانه می باشد. انواع مختلف بویلرهای لوله آبی با ظرفیت T/Hr20 تا تقریبا T/Hr2000 بخار را مطابق با نمودار زیر(شکل-6) تحت گواهینامه I.H.I ژاپن طراحی و ساخت آنرا انجام می دهد.

6- نمودار انتخاب نوع بویلر

1)      دیگهای بخار نیروگاهی از نوع بازگرمایش(SR)
این نوع دیگ دارای یک درام و با گردش طبیعی بوده و جریان هوا از نوع درافت اجباری به داخل کوره می باشد. همچنین دارای سوپرهیتر و اکونومایزر است(شکل-7).
این نوع دیگ مرکب از بخش کوره و منطقه بازیابی گرماست. کوره کف سقف نمای جبهه و عقب نیز دیوارهای جانبی دارای دیواره های لوله آب هستند.
نوع MW250 آن هم اکنون در نیروگاه شهید رجایی نصب شده است که شامل 12 مشعل (سه ردیف چهار تایی) در دیواره جلویی و 8 مشعل (دو ردیف چهارتایی) در دیواره عقبی تعبیه شده اند. گازهای خروجی از کوره از دو مسیر موازی عبور می کنند که در یکی از این مسیرها ری هیترها ودر مسیردیگر سوپرهیترها قرار گرفته اند. گازهای داغ پس از عبوراز مسیرهای موازی و واگذاری گرما به ری هیتر و سوپرهیتر در انتها به یکدیگر ملحق گشته و سپس از اکونومایزر اولیه عبور و آنگاه وارد پیش گرمکنهای هوا می گردند.
کنترل ری هیتر در این دیگ به کمک دمپرهایی که در انتهای ری هیترها نصب شده اند انجام می گردد و بدین ترتیب نیاز به بازچرخش گازهای داغ و یا ملایم کننده پاششی و یا دستکاری مشعلها نخواهد بود. ترکیب سیگنال دمای بخار خروجی از ری هیتر و تغییرات شدید بار توربین ژنراتور دمپرهای ری هیتر و سوپرهیترها را بطور منظم به گونه ای تنظیم می کنند که دمای بخار خروجی ثابت بماند.
مزایای عمده کنترل ری هیتر با دمپر می توان قدرت مصرفی کمتر حفاظت بهتر ری هیتر و پاسخ سریع به تغییر دمای ری هیتر در تغییرات سریع بار را ذکر کرد. نقش ری هیترها بالا بردن درجه حرارت بخار خروجی از توربین H.P. تا دمای خروجی از سوپرهیترنهایی به منظور وارد شدن در توربین L.P. را نام برد.

7- بویلر نوع SR

درام این دیگ در قسمت بالای آن و در تمامی عرض بویلر قرار گرفته است. مخلوط آب و بخاری که از دیواره های آبی(رایزرها) وارد درام می گردند بوسیله علامتهای جدا کننده از یکدیگر جدا می شوند. مشخصات این نوع بویلر به صورت زیر است:
ظرفیت بخار تولیدی                390 تا 2200 تن در ساعت
میزان فشار طراحی                   150 تا 200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
سوخت این نوع دیگ بخار بنا به امکانات می تواند گاز طبیعی یا مازوت باشد.
2- دیگهای بخار از نوع ثابت(SN)
      این نوع بویلرها با گواهینامه I.H.I ژاپن برای تولید نیرو و بخار به شکل نیروگاهی و صنعتی طراحی و ساخته می شود. این بویلرها به صورت تک درام که از بالا نگهداشته شده، بدون بازیاب حرارتی و انتقال حرارت از طریق تشعشع بوده  و از نوع گردش جریان طبیعی، می باشند    (شکل-8). سوخت این نوع دیگ بخار گاز طبیعی یا مازوت و یا گازوییل و ظرفیت متوسط با فشار ودرجه حرارت بالا می باشد.
ظرفیت بخار تولیدی                90 تا 950 تن در ساعت
میزان فشار طراحی                   80 تا 150 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

8- بویلر نوع SN

3- دیگهای بخار از نوع ثابت(SD)
این نوع دیگ با کارایی و کیفیت فوق العاده بالا جایگاه خاصی را در بویلرهای نیروگاهی و صنعتی پیدا کرده است. اسکلت بویلر مذکور ثابت بوده و دارای دو درام آب و بخار با گردش جریان طبیعی سیال می باشد و دارای کوره ای با ابعاد بزرگ جهت احتراق کامل سوخت و همچنین سوپرهیترهایی با میزان کنترل دمای وسیع می باشد(شکل-9).
مشخصات دیگر این نوع بویلر:
ظرفیت بخار تولیدی                40 تا 420 تن در ساعت
میزان فشار طراحی                   40 تا 110 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
حداکثر درجه حرارت             515 درجه سانتی گراد(960 درجه فارنهایت)
سوخت این نوع دیگ بخار گاز طبیعی یا مازوت و یا گازوییل می باشد.

4- دیگ بخار از نوع واترتیوب (SCM)
برای راحتتر بودن کارکرد تعمیر و نگهداری طرح بویلرهای واتر تیوب دارای دو درام می باشد و انتقال حرارت توسط کوره و از  طریق

9- بویلر نوع SD

جابجایی و تشعشع انجام می پذیرد. در این سیستم آب پیشگرم شده به درام آب و بخار که در ماکزیمم ارتفاع بویلر واقع شده منتقل می شود و سپس از طریق آن به کلیه مجاری توزیع می گردد.
یکی از تفاوتهایی که این نوع دیگ بخار با نوع I دارد نداشتن سیستم بازیاب حرارتی است. ساختمان دیواره های آبی تماما جوشکاری شده با قطر خارجی 2 اینچ یا 2.5 اینچ برای بخشهای جابجای استفاده می شود. فضای خالی کمی بین دیواره آبی و پوسته خارجی این نوع بویلر وجود دارد که پانل لوله های گروهی متصل به دو درام را از کوره مجزا می کند.در بویلرهای AZB-III نوع (040 تا 100 و 060 تا 063) جریان دو طرفه برای گازهای ناشی ازاحتراقبکار رفته و در بویلرهای AZB-III نوع (130 تا 300 و 102 و 083 تا 203) جریان یکطرفه در نظر گرفته شده است.
جهت میزان کردن سطح آب در درام علامتهایی درست در زیر سطح عادی آب تعبیه شده است. به این شکل میزان خشکی بخار تولید شده بالای 99.5 درصد نگهداشته می شود.
مشخصات دیگر این نوع بویلر:
ظرفیت بخار تولیدی               5 تا 35 تن در ساعت
میزان فشار طراحی                 10 تا 25 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
سوخت این نوع دیگ بخار مازوت می باشد.

5- دیگ بخار از نوع پیش ساخته (SC)
این دیگ بخار بر خلاف بویلرهای یاد شده پس از ساخت و مونتاژ در کارگاه بعنوان یک واحد کامل پیش ساخته به محل مورد نظر انتقال یافته و در محل نصب می گردد ابعاد و وزن این دیگ بخار رابطه مستقیمی با محدودیتهای امکانات حمل و نقل وزنهای سنگین دارد
مشخصات دیگر این نوع بویلر:
ظرفیت بخار تولیدی                250 تن در ساعت
میزان فشار طراحی                   30 تا 350 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
حداکثر درجه حرارت             480 درجه سانتی گراد(900 درجه فارنهایت)
سوخت این نوع دیگ بخار از نوع سوختهای گازی یا گازوییل و یا ترکیبی از هر دو می باشد.


1-کانالهای هوا و گاز
2- دریچه های تنظیم کننده هوا و گاز
3-دهانه های انبساطی کانالهای هوا و گاز
4-پیش گرمکنهای هوای ورودی توسط بخار و آب

  • ۹۷/۰۹/۱۷
  • مجید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی